Ik kan niets negatiefs zeggen over de optische prestaties of fysieke constructie van deze lens, maar een ding dat me stoort, is de grote lenskap. Hoewel het de lens mooi doet lijken wanneer het is bevestigd, is het erg moeilijk om achteruit te monteren voor opslag, en dus is deze lens lastig te bewaren bij het verpakken voor langere ritten, vooral omdat de lens zelf in de meeste zakjes met kleine lenzen past, zonder kap.
Deze lens heeft een andere, en betwistbaar betere optische constructie dan de A * 85 mm, die al uitstekend is om mee te beginnen.
SMC Pentax-FA * 85 mm F1.4 [IF] is ontworpen door Juna Hirakawa, als een van een reeks professionele FA-serie lenzen gemaakt aan het einde van het tijdperk van analoge spiegelreflexcamera's. Ander professioneel glas uit deze serie zijn:
SMC Pentax-FA * 24mm F2.0 AL [IF]
SMC Pentax-FA * 200mm F2.8 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 200mm F4 Macro ED [IF]
SMC Pentax-FA * 300 mm F2.8 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 300 mm F4.5 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 400 mm F5.6 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 600 mm F4 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 28-70 mm F2.8 AL
SMC Pentax-FA * 80-200 mm F2.8 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 250-600 mm F5.6 ED [IF]
Ze zijn allemaal zeldzaam, en sommige zijn echte witte raven. Een van hun karakteristieke kenmerken is een plaat met parameters en een optisch diagram op de lenscilinder. De lens heeft een stevige constructie van metaal en glas, maar is niet afgedicht tegen stof en vocht; plastic onderdelen zijn de diafragmaring en de zonneklep; je kunt hechten aan de andere. Het heeft een bizarre bajonetvatting, die me altijd veel moeite kostte, en de zilveren afwerking van het hoesmateriaal is erg gevoelig voor krassen. Ik hield niet van de covers. Een ander controversieel element van het ontwerp is de scherpstelring, met name de manier om van automatische naar handmatige scherpstelling over te schakelen door de hele ring naar de achterkant van de lens te verplaatsen; dit is geen bijzonder handige oplossing (het was vergelijkbaar in Tokina's lenzen uit die tijd).