Kenmerken
Kenmerken die deze lens echt onderscheiden van vergelijkbare lenzen, zijn het bereik, de weersbestendigheid, de SP-coating (stoot stof, water en vet af en is gemakkelijk schoon te maken) en het formaat.
Zoombereik
Er zijn drie lenzen in de Pentax-serie met een groter bereik dan de DA 50-200 mm WR, de smc PENTAX DA 55-300 mm F4-5.8 ED, de smc PENTAX DA Star 60-250 mm F4 ED (IF) SDM en de smc PENTAX DA Star 300mm F4 ED (IF) SDM, maar deze zijn allemaal aanzienlijk groter en duurder.
Weerbestendigheid
Als een van de door WR aangewezen lenzen is de DA 50-200 mm WR een weerbestendige lens. Dit betekent niet weer- (of waterdicht), maar precies wat het zegt "resistent". WR-lenzen hebben rubberen afdichtingen zowel aan de binnenkant als rond de rand van de houder om vocht en stof buiten te houden, maar ze zijn ook niet bedoeld om erin te worden ondergedompeld. In combinatie met een weerbestendige camerabehuizing, maakt de DA 50-200mm WR het echter nog steeds mogelijk om te fotograferen in omstandigheden die veel extremer zijn dan je zou willen met een niet-verzegelde lens. Voor deze recensent was dit het belangrijkste kenmerk van de aankoop en tijdens de testperiode werd het objectief onbezorgd meegenomen op lange wandelingen in de regen en op stoffige mountainbiketochten. a dergelijke uitstapjes en lichte exterieurreiniging vertoont de lens geen zichtbare of mechanische tekenen van misbruik en werkt hij nog steeds even vlekkeloos als toen hij nieuw was. Van de vele kwaliteiten van de DA 50-200mm WR, zou dit het meest opvallende kenmerk moeten zijn.
SP Coating
De SP (Super Protect) -coating moet het glas helpen water, vuil en vet te weerstaan. Tijdens de test is de lens nooit aan veel stof blootgesteld geweest, maar hij werd wel in de weersomstandigheden gebruikt. Toen het voorste element waterdruppels verzamelde, was een snelle veeg met een lensdoek voldoende om het op te ruimen. Dit is echter niet het geval wanneer een gewoon glazen UV-filter werd gebruikt. Door het glas van het filter af te vegen als het nat was, werden alleen de meeste watervlekken op het glas verplaatst, en het filterglas vereiste veel werk om het volledig schoon te maken.
Compacte maat
Omdat de DA 50-200mm WR zo'n grote zoomlens is, is hij eigenlijk een vrij kleine lens. Met een lengte van 79,5 mm en 285 gram is de DA 50-200 WR slechts 12 mm langer en 55 gram zwaarder dan de kleinste zoomlens van Pentax, de DA 18-55 (67,5 mm / 230 gram).
Minimale focusafstand
Deze statistiek lijkt misschien niet belangrijk aangezien dit geen macrolens is, maar het is zo'n veelzijdige lens dat het zeer waarschijnlijk is dat een gebruiker wordt betrapt met alleen deze lens en de noodzaak om ergens dichtbij te komen. Laten we daarom eens kijken. Pentax noemt de minimale scherpstelafstand voor deze lens 43,2 inch, maar uit tests blijkt dat het iets dichterbij scherpstelt. De K200D die in de test werd gebruikt, heeft geen filmvlakindicator op de body en als Pentax vanaf deze locatie rekent, zou het niet gemakkelijk kunnen worden gedupliceerd in het laboratorium (woonkamer van recensenten). Daarom werd de werkafstand (de afstand van het uiteinde van de lens tot het onderwerp) gemeten. Op zowel 50 mm als 200 mm lijkt de minimale scherpstelafstand ongeveer 35 inch te zijn. Met een brandpuntsafstand van 50 mm om te testen, lijkt de Pentax-meting wat lang. De K200D met de DA 50-200 mm WR-lens, gefocust op het uiterste minimum dat 1/2 inch toevoegt aan de totale lengte, is in totaal 6,5 inch. Deze lengte toegevoegd aan het testresultaat van 35 inch levert ons slechts 41,5 inch op en vereist dat de filmvlakindicator zich ongeveer vijf centimeter achter de camera bevindt. Pentax werd hierover gecontacteerd en antwoordde dat ze van mening waren dat hun tests nauwkeurig waren, hoewel ze niet wilden ingaan op de gebruikte techniek. Het is meer dan waarschijnlijk 43.2 en de specificaties van Pentax zijn correct, maar gebruikers zouden moeten kunnen uitgaan van een minimale werkafstand van 35 inch.
Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit voor deze lens is behoorlijk goed gezien de lage kosten en het brede bereik. Hoewel het niet zo scherp is als een prime, of een zoomlens zoals de DA 16-45 mm f / 4 ED, heeft het nog steeds zijn scherpte-sweet spots, zoals rond de 100 mm en close-up. Het produceert ook gladde en romige bokeh, kan goed omgaan met chromatische aberratie en heeft een goede kleurweergave.
Scherpte
Deze lens is alleen scherp bij kleinere diafragmaopeningen, en het 50 mm-gebied zou echt moeten worden bedekt door andere lenzen, aangezien de DA 50-200 mm WR de voorkeur geeft aan langere brandpuntsafstanden; het werkt het beste rond het bereik van 100 mm en hoe dichter bij de minimale werkafstand, hoe beter. Deze recensent had geen toegang tot een andere lens met hetzelfde bereik, dus helaas is alle vergelijking met andere lenzen aan het enigszins onflatteuze 50 mm-uiteinde. Op deze manier kan de lezer echter het worstcasescenario zien. Opnamen over het hele bereik van de lens en op verschillende werkafstanden zijn ook inbegrepen, waardoor een vergelijking van de 50-200 mm en zichzelf mogelijk is.
Wat betreft de afbeeldingen in de vergelijking, moet deze recensent zich eerst verontschuldigen, want het was niet mogelijk om genoeg licht te krijgen tijdens het fotograferen van de proefpersoon (een muziekblad) op alle afstanden en diafragma-instellingen. Bij de langste opnamen kon het gebruik van de flitser niet worden vermeden, wat resulteerde in een vreemde kleur. Hopelijk is de scherpte nog te zien aan de samples. De proefpersoon (het muziekblad) is op verschillende afstanden neergeschoten om de proefpersoon op een constante grootte te houden. Alle samples gemaakt op 50 mm zijn gemaakt op de minimale werkafstand voor deze lens, ongeveer 35 inch. Er was een kleine aanpassing nodig voor de 18-55 mm om het onderwerp even groot te houden, maar niet veel. Vervolgens werden alle monsters op 95 mm geschoten op een werkafstand van 69 inch en de opnamen op 200 mm op ongeveer 127 inch.De afbeeldingen in het vergelijkingsbesturingselement zijn uitsnijdingen die alles omvatten vanaf het punt waarop is scherpgesteld tot de uiterste rand van de foto en inclusief een hoek.