Voorste element
De voorkant van de lens wordt gedomineerd door het grote stuk glas dat het grootste deel van het oppervlak bedekt. Het is omgeven door een kleine hoeveelheid plastic die tot aan de kap reikt. Er zijn geen markeringen op de voorkant. Het bedrijf noemt zijn coatings "Neutrino-coatings". Hoewel ze hier niet verder op ingaan, kan er gerust van worden uitgegaan dat het een multicoating is zoals de norm in de industrie. Zoals te verwachten is, is het glas sterk bol, waardoor het gebruik van reguliere filters wordt voorkomen. Irix biedt wel hun filtersysteem aan dat bedoeld is voor gebruik met deze lens. Hoewel het uiterlijk niet zichtbaar is, verbergt het voorste element een verschil tussen de Firefly en Blackstone. De laatste bevat weerbestendige afdichtingen aan de voorkant, die de eerste mist. Een innovatief kenmerk van de lens is de opname van een gleuf aan de achterkant van de lens. Hierin passen vierkante 30x30mm gelatinefilters. Het zal natuurlijk niet werken voor een polarisator, maar zal feilloos werken voor gekleurde of neutrale dichtheidsfilters. De handleiding bevat zelfs een sjabloon om gelvellen op de juiste maat te snijden. Dezelfde sleuf is te vinden op de 15 mm F2.4.De lensdop is enorm en dik. Gemaakt van plastic, bedekt de hele kap en hecht aan de kap. Dit brengt ons bij een van de weinige mechanische gebreken die we op de 11 mm hebben gevonden: op onze monsters liet de bewerking wat plastic residu achter op de bevestigingspunten van de kap. Een klein detail, maar verrassend.
Lenslichaam
Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen de Firefly en Blackstone, is een snelle blik voldoende om de belangrijkste verschillen te ontdekken. Ze zijn hetzelfde als op de 15 mm-lens van het bedrijf. De Blackstone is net zo goed gemaakt en oogt nog premiumer. De belettering is gegraveerd in plaats van gedrukt, wat een gebroken/witte kleur oplevert (in plaats van het pure wit van de Firefly). De metaallegering is zichtbaar en direct voelbaar bij aanraking. Het is gladder, glanzender en voelt subjectief prettiger aan. Metaal wordt overal gebruikt behalve aan de voorkant en op de scherpstelring. Er wordt gezegd dat de belettering "fluorescerend" is, wat ertoe kan leiden dat sommige gebruikers aannemen dat het oplicht in het donker (wat een HEEL slim idee zou zijn, maar "fosforescerend" zou worden genoemd).
In feite reageert de belettering alleen op UV-licht, waardoor het nut ervan zeer beperkt is. Het zal niet gloeien als er geen UV-licht in de buurt is, vergelijkbaar met een wit overhemd onder een blacklight . Het behoudt ook geen verlichtende kracht wanneer het licht is uitgeschakeld (zoals bijvoorbeeld zou gebeuren met horlogewijzers). Beide lenzen hebben dezelfde algemene lichaamsvorm, met n specifieke uitzondering op de focusring. De lens loopt taps uit vanaf de vatting en neemt vanaf daar een overwegend cilindrische vorm aan. Er is geen diafragmaring. Het eerste element boven de houder is een uitlijningspunt en het label "neutrino-coating". Direct daarboven bevindt zich de scherpstelafstandsschaal, met markeringen voor F4, F8, F11 en F16. Dit is veel informatie en best handig gezien de vaak grote scherptediepte van de lens. Er is ook een referentie voor IR-fotografie, een mooie toevoeging. De focusring is duidelijk de volgende. Zoals gebruikelijk bevat het markeringen in meters en voet. Wat minder vaak voorkomt, is de gedetailleerde hyperfocale informatie. Nogmaals, de lens bevat markeringen voor F4, F8, F11 en F16. Met zo'n groothoek wordt hyperfocaal waarschijnlijk vaak gebruikt; deze markeringen zullen voor veel fotografen nuttig zijn.
Gezichtsveld
11 mm is extreem breed. Naarmate de brandpuntsafstand korter wordt, wordt elke extra millimeter zichtbaar. De Irix 11mm biedt op full frame een horizontale beeldhoek van 117 . Dit is enorm, en wordt toepasselijk "extreme groothoek" genoemd. Met zo'n brandpuntsafstand wordt compositie een uitdaging op manieren die er in het algemeen niet toe doen. Rechte lijnen worden buitengewoon belangrijk, lichtbronnen be nvloeden het beeld op ongebruikelijke manieren, objecten aan de zijkanten kunnen worden uitgerekt of vervormd. De lens is het meest geschikt voor onderwerpen op afstand. De voor de hand liggende toepassingen zijn landschappen en stadsgezichten. Het kan ook zeer nuttig zijn voor vastgoedfotografen of voor iedereen die zich beperkt tot een kleine ruimte. Een ding om op te merken is dat in veel gevallen het gezichtsveld breed genoeg is om de schaduw van de fotograaf, of zelfs de camera, in het frame op te nemen.
Kleur en contrast
De weergave van de 11 mm komt nauw overeen met die van de 15 mm. De kleuren van de Irix 11 mm zijn over het algemeen aangenaam en mooi verzadigd. Donkere kleuren worden om de een of andere reden over het algemeen mooier weergegeven.