weebly statistics
foto evenementen elf fair nacht steden macro
Tekstvak: Tekstvak:

M a n u a l F o c u s

N e w a n d f r e s h l o o k

P h o t o g r a p h y

A a d K a l i s v a a r t

Tekstvak:
Tekstvak:  A    a    d      K    a    l    i    s    v    a    a    r    t 
Tekstvak:

HOOFDSTUKKEN

In het hoofdstuk Home zit een introductie.

In het hoofdstuk Lenzen en hulpstukken is opgenomen de gebruikte lenzen en de gebruikte nuttige hulpstukken en onderdelen welke zijn toegepast.

In het hoofdstuk Verschillende onderwerpen staan fotos van willekeurige onderwerpen, van zomaar in de stad, macro, zwart en wit, avond en nacht, landschap etc.

Tekstvak:

SMC PENTAX 50 MM F1.2 (PENTAX K)

Copyright Aad Kalisvaart 2018

P h o t o g r a p h y

M a n u a l F o c u s

Tekstvak: F    o    c    u    s 
Tekstvak:  M    a    n    u    a    l

In het hoofdstuk Evenementen staan fotos welke genomen op, Elf Fantasy Fair (verschillende jaren en plaatsen), Zomercarnaval etc.

In het hoofdstuk Cameras zit een overzicht van de gebruikte cameras en een verwijzing naar oude film toestellen.

In het hoofdstuk Tips staan over verschillende onderwerpen nuttige tips, toepassingen etc.

Tekstvak:

Deze lens is van geweldige bouwkwaliteit en produceert de meest prachtige bokeh, zoals beschreven in alle beoordelingen. Ik gebruik de vroege versie waarbij de tekst SMC in hoofdletters is gegraveerd, bij latere exemplaren na bouwjaar 1978 staat dit in kleine letters.
Ik heb vijf verschillende 50 mm lenzen, en alles wat ik kan zeggen is dat dit objectief is echt van een ander klasse. Deze lens is niet uw gewone nifty-fifty, deze lens is de absolute utopie. Met deze lens kunt u meer dan alleen foto's maken, met deze lens worden het kunstwerken.


Handmatige scherpstelling is een genot, ik mis hierbij de auto-focus helemaal niet. Het heeft een beetje oefening nodig, maar ik heb geen problemen met het instellen van de focus van het standaard matglas van de K20D of KS2. Bij de K1 is het al helemaal geen probleem hier kamt de lens volledig tot zijn recht. Ik denk eigenlijk dat de ondiepe DOF helpt bij de juiste focus, omdat je het verschil tussen de in-focus en out-of-focus gebieden gemakkelijk kunt zien, dus bijvoorbeeld bij het nemen van portretten, is het makkelijk omdat de focus op de ogen ligt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb een exemplaar in bezit van elke SMC-M 50mm-lens die Pentax ooit heeft gemaakt.

De 50/2, de 50 / 1.7, de 50 / 1.4 en ik stopten de reis op de 50 / 1.2. Wat technisch SMC wordt genoemd, de -M weggelaten ("Pentax SMC 50 mm 1.2") maar het is duidelijk van dezelfde periode en reeks.

De SMC-M 50/2 is een uitstekende performer en wordt gewaardeerd in ongeveer hetzelfde bereik als een bodydop! Geweldige student shooter-lens of voor een overdag.

 

De 50 / 1.7 is naar mijn mening de slimste Pentax SMC-M-lens om te bezitten als je maar een 50 voor je kit bezit. Het is erg goedkoop, vaak over het hoofd gezien, maar erg klein en licht, maar presteert sterker dan de 50 / 1.4 bij grote diafragmaopeningen. Ik heb er ook uitgebreid mee gefotografeerd.

 

Ik heb een paar 50 / 1.4's in bezit omdat ik gewoon niet geloofde dat een Pentax prime zo teleurstellend open kon zijn dat ik er nog een kocht en zelfs een CLA had gehad om er zeker van te zijn dat ik niet uit was lenzen. Deze lenzen zijn groot, zwaar en bieden niets dat de 50 / 1.7 niet biedt, tenzij je de voorkeur geeft aan beelden met een zachte focus bij een groter diafragma.

 

Nu, de 50 / 1.2, dit is een lens tussen 350 - 450 en is waarschijnlijk goedkoper dan elke andere 50 / 1.2-lens van elke fabrikant, evenals andere Pentax 50 / 1.2's, maar het maakt een goede indruk.

 

Ja, de SMC 50mm 1.2 is een grote, zware lens, maar hij is kleiner en lichter dan alle andere Japanse 50 / 1.2. In feite past het zo goed op een K20D, Ks2 etc. dat het er net uitziet als een normale lens. De brede focusring rust goed in zijn hand en is niet zo gedempt om de vingers te vermoeien, zoals langere lenzen de neiging hebben om te worden. Klikstops zijn net zo soepel en definitief als elke andere SMC-M-lens. Het bevat een dichte 7 elementen in 6 groepen en 8 afgeronde diafragmalamellen.

 

Het filterformaat is gestegen van de standaard 49 mm van Pentax, tot 52 mm van Nikon / Canon. Als Nikon-shooter ruil ik vaak mijn goede, metalen Nikon 50 / 1.4-kap op de P50 / 1.2 en dat doet het prima.

 

Het mooie aan de SMC 50 / 1.2 is dat het doet wat je verwacht van de duurste lens van een opstelling; blaas de rest uit het water. Wanneer u een Nikon of zelfs een Leica supersnelle lens koopt, voldoen sommige modellen misschien niet eens aan de prestaties van hun bescheiden 50/2-aanbod. Dat is geen probleem met de Pentax. Bij elke opening, op elke afstand, is het scherper, heeft het meer micro-contrast, minder beeldschaduwen, minder vervorming en romiger, dromeriger bokeh dan elke andere SMC-M 50.

 

In tegenstelling tot eerdere supersnelle lenzen, en sommige gemaakt door kleinere fabrikanten, zijn onscherpe gebieden zelfs, zonder wervelingen of funky vormen of zeepbellen naar lichtbronnen. Bokeh is bijna Duits glad. Zeker soepel genoeg, in combinatie met de hoge resolutie van scherpe delen, om echt scherpe, bijna 3D, scheiding te creren.

 

Scherpstellen. Kom zo dichtbij als 1,5 voet, 0,2 meter dichterbij dan Nikon's grotere, duurdere 50 / 1,2 AIS. Hoe dichterbij de focus, des te ondieper DoF Door dichtbij te komen en met volledig diafragma foto's te maken, krijg je resultaten die meer op die van een macrolens lijken dan op een standaard.

Dus als je het opnemen van deze lens op basis van het feit dat je geen 1.2 NODIG hebt, uit zou sluiten, dan is het misschien wel de verbluffende stop-down-prestatie. Bij f4 tot 5.6 zingt deze lens gewoon.

Beoordeling volgens het Pentaxforum

Opbouw

Beeldhoek APS-C

Beeldhoek Full-Frame

Scherpte

9.5

Aberraties

8.7

Bokeh

9.9

Behandeling

9.7

Waarde

9.9

Gemiddelde waardering

9.32

 

 

Gemiddelde prijs

475,00

Gewicht

385 gram

Filtermaat

52 mm

Minimale focus afstand

25 cm

Optische bouw

7 elementen in 5 groepen

Aantal diafragmabladen

8

Diafragma

F 2.8 tot F 22.0

Bouwjaar

1975 - 1984 (1980)

Diameter

65 mm

Interne filters

Nee

Lengte

48.5 mm

Beeldhoek APS-C (diag/horiz)

32 graden / 27 graden

Beeldhoek Full-Frame (diag/horiz)

47 graden / 40 graden

Vatting

Pentax K

Ingebouwde zonnekap

Nee