weebly statistics
foto evenementen elf fair nacht steden macro

A a d K a l i s v a a r t s F o t o s i t e

N e w a n d f r e s h l o o k

P h o t o g r a p h y

Stations

Tekstvak:

Copyright Aad Kalisvaart 2018

A a d K a l i s v a a r t s F o t o s i t e

P h o t o g r a p h y

Tekstvak: Tekstvak:

Avond en nacht.

 

 

Haven

Woerden

Steden

Utrecht - Trajectum Lumen

Amsterdam - Light Festival

Amsterdam

Nachtfotografie: s Nachts betere fotos maken.

 

Wil je s nachts betere fotos maken en ontdekken hoe je nachtfotografie en avondfotografie het beste kan fotograferen? Het maken van technisch uitstekende beelden in de nacht kan een uitdaging zijn, vooral voor beginnende fotografen. Wanneer je automatische camera-instellingen gebruikt om de foto te maken ontdek je al snel dat alle fotos mislukken. Overdag is er meestal een overvloed aan licht waardoor je gemakkelijk een scherpe, goed belichte foto kunt maken. s Nachts moet de fotograaf zijn denkwijze aanpassen om het juiste plaatje te schieten.

 

Nachtfotografie: Gebruik altijd een statief.

 

Nachtfotografie zonder een statief is vrijwel hopeloos. Zelfs met een snelle lens en een hoogwaardige beeldsensor zal je waarschijnlijk moeite hebben om mooie resultaten te bereiken. Een statief is noodzakelijk omdat je hierdoor je sluitertijd kunt verlengen. Dankzij een lange belichtingstijd kan je camera voldoende licht vastleggen om s nachts een scne goed te belichten. Neem dus altijd bij avondfotografie een statief mee. Over het gewicht hoef je niet meer in te zitten: goede moderne statieven zijn erg licht en worden geleverd met een draagtas. Bespaar hier niet op: je koopt er namelijk maar n.

 

Fotos in de nacht tijdens het blauwe uur.

 

Het beste moment om s avonds te beginnen met fotograferen is ongeveer een uur voor zonsondergang. Dan verandert het licht constant. Het wordt steeds geler van kleur, de kleurtemperatuur (iets anders dan de buitentemperatuur) wordt steeds warmer. De zon gaat lager aan de hemel staan en valt steeds horizontaler en de kracht neem langzaam af.

Veel fotografen leven voor dit moment, de mogelijkheid om creatief om te gaan met natuurlijk licht. Tegenlicht waardoor silhouetten of lichtranden ontstaan, licht dat slechts enkele minuten per dag specifieke details uitlicht, etc. Over het algemeen ervaart het menselijk oog dit licht als erg prettig.

 

Let trouwens op, ondanks dat de zon aan het ondergaan is en het licht zachter wordt, de zon blijft extreem fel (denk maar aan die avondritten richting de zon tijdens zonsondergang). Richt daarom de camera niet zomaar richting de zon, je loopt risico je ogen te beschadigen. Als de zon ongeveer de horizon heeft bereikt wordt het makkelijker richting de zon te kijken en deze te fotograferen.

Na de zonsondergang pakken veel fotografen de boel weer bij elkaar, een goede zonsondergang vastgelegd tijd om naar huis te gaan lijkt de gedachte. Dan is het echter nog niet gedaan. Zeker tot een uur na zonsondergang is er nog genoeg kleur in de lucht om een interessante foto te maken. Langzaam verandert de kleur van geel naar blauw en dit blauw is uitstekend te combineren met kunstlicht, ideaal voor fotografie in de stad. Neon borden, autolichten en spotjes die belangrijke gebouwen uitlichten.

 

Allemaal creatief te gebruiken voor een foto. Tot ongeveer een uur na zonsondergang is het kunstlicht over het algemeen even sterk als het natuurlijke licht, hoewel de periode dat ze precies in balans zijn beperkt kan zijn tot maar 10 minuten. Beide lichtbronnen zijn in balans waardoor er zowel in de lucht als op de grond voldoende detail is te zien. Hoe later het wordt hoe zwarter de lucht is en hoe groter het contrastverschil. En daarmee verlies je of in de schaduwen of in de lichtgebieden detail.

 

s Nachts betere fotos maken in handmatige modus.

 

Moderne digitale cameras zitten boordevol technologie om fotografen te helpen bij het maken van de best mogelijke beelden met de minste inspanning. Digitale lichtmeters zijn echter ontworpen om de juiste belichting te berekenen onder wat men normale omstandigheden zou kunnen noemen, zoals zonlicht en felle kunstlichtlampen. Lichtmeters werken niet altijd zoals we zouden hopen als de zon ondergaat. Daarom is het altijd nodig om je belichtingsinstellingen handmatig aan te passen. Dit voorkomt dat je een foto creert met een hele hoge ISO waardoor je heel veel ruis terugziet op de foto.

 

Stel handmatig of achteraf de witbalans in.

 

Net zoals de lichtmeter van je camera s nachts verward kan raken, vergist de kleurmeter zich meestal ook. Hierdoor wijken de kleuren erg af. Dit is makkelijk op te lossen als je je witbalans handmatig instelt. Je kan dit op je camera instellen maar ook achteraf wanneer je in Raw schiet. Het achteraf aanpassen op een groot scherm waar je alle kleuren goed ziet is dan ook de aanrader.

 

Avondfotografie: gebruik handmatige focus.

 

Of je nu een spiegelreflexcamera of een spiegelloze camera gebruikt maakt niet uit. Scherpstellen in het donker blijft gewoon lastig. Tijdens de nacht is er niet veel licht voor een autofocussysteem om mee te werken. Vooral als je een langzame lens gebruikt (een lens met een klein maximaal diafragma) is dit een groot probleem. Daarom kun je het beste je lens handmatig scherpstellen. Kijk dus wat je scherp wil hebben en stel de lens op het statief daarop in.

 

Nachtfotografie: een flinke uitdaging.

 

Nachtfotografie kan een flinke uitdaging zijn, maar deze uitdagingen worden gemakkelijker als je de beperkingen van de automatische modus van je camera begrijpt. Fotografie bij weinig licht is meestal een handmatig proces. Een fotograaf zou meer tijd moeten besteden dan normaal om zijn statief in te stellen en testopnamen te maken om de juiste belichting, witbalans en focus te vinden. Maar wanneer dit gelukt is zul je ook zulke prachtige fotos kunnen maken in de nacht. s Nachts betere fotos maken gaat jou ook lukken door dit alles toe te passen.

 

Cameratechniek.

 

De hoeveelheid licht neemt af, dit betekent dat de sluitertijd toeneemt en de kans op onscherpe fotos steeds groter wordt. In eerste instantie kun je dit tegengaan door het diafragma steeds wijder te maken (lagere f/ waarden kiezen op de camera) en het ISO te verhogen (pas op niet te hoog te gaan anders is er veel ruis te zien in de foto).

Lukt het dan niet meer om de sluitertijd sneller dan 1/30s te houden (afhankelijk van de lens die je gebruikt, minimaal 1/mm bij een 200mm lens dus 1/200s, bij een 50mm lens 1/50s is de algemene stelregel) dan moet je gebruik maken van een statief of proberen je camera tegen een paal te drukken, tegen een muur te leunen of de camera op een muur (of prullenbak!) te plaatsen om toch een scherpe foto te krijgen. Vanwege de vrijheid die een statief in dit geval biedt heeft die de voorkeur.

Je camera belichtingsmeter kan in de war raken van alle verschillende lichtbronnen. Experimenteer daarom met de belichting. Probeer onder- en over te belichten. Onderbelichten doe je door de sluitertijd zo aan te passen zodat het streepje op de belichtingsmeter vanuit het midden naar links loopt, van -1/3 tot -2.

Overbelichten doe je door de sluitertijd zo aan te passen zodat het streepje op de belichtingsmeter vanuit het midden naar rechts loopt, van +1/3 tot +2. Experimenteer en als je de ideale instelling hebt gevonden, gebruik die dan als basis voor de volgende fotos. Het histogram is je vriend! Die verschillende lichtbronnen hebben soms ook een effect op de witbalans, omdat elk type lamp een andere kleurtemperatuur heeft (ondanks dat wij alleen wit licht zien, het menselijk brein past zich automatisch aan).

Daarom is het het beste om in RAW formaat te fotograferen, dan kan de witbalans zonder kwaliteitsverlies aangepast worden. Gebruik liever geen flitser (zeker niet de flitser die op je camera zit), dit gaat ten koste van de kleurverzadiging (hoe fel de kleuren zin). Tenzij je een onderwerp hebt dat je extra wilt belichten zoals een persoon.

In dat geval stel je handmatig de belichting in op de omgeving (druk de sluiter half in terwijl je de lucht met je camera aanwijst en onthoud de instelling, stel deze vervolgens in op de handmatige stand) en gebruik je een externe flitser ingesteld op beperkte power om je model bij te lichten. Op deze manier breng je zelf de lucht en het kunstlicht in evenwicht.

Om er voor te zorgen dat het detail is de lichtste delen zichtbaar blijft kun je het beste het histogram controleren. Deze heeft op veel cameras een hooglichten waarschuwing, rode vlekjes geven aan waar er geen detail meer in de foto zit, waar dat deel dus volledig wit is. Dit onderwerp is het beste in RAW formaat te fotograferen, dan heb je nog kans om donkere of lichtere delen te bewerken zodat er zo veel mogelijk detail zichtbaar blijft.

Denk trouwens niet dat als je geen blauw meer ziet dat het er ook niet meer is. De camerasensor pikt de kleuren nog steeds op als je een langere sluitertijd van bijvoorbeeld 20 a 30sec. gebruikt Voor het oog is een lucht al bijna zwart, maar met deze lange sluitertijd pikt de camera toch nog genoeg licht op om de lucht blauw te kleuren.

Verschillende Steden