weebly statistics
foto evenementen elf fair nacht steden macro

A a d K a l i s v a a r t s F o t o s i t e

N e w a n d f r e s h l o o k

P h o t o g r a p h y

Stations

Tekstvak:

Copyright Aad Kalisvaart 2018

A a d K a l i s v a a r t s F o t o s i t e

P h o t o g r a p h y

Tekstvak: Tekstvak:

Tips. (pagina 2)

 

 

In het hoofdstuk Tips zijn diverse themas/onderwerpen opgenomen met bij elk onderdeel een duidelijke uitleg en toelichting met tips, toepassingen en gebruikers gemak.

Macro-objectief als portretlens, werken met lange telelenzen, vallende lijnen.

Focus testkaart

Prime lenzen

Snelle beweging fotograferen, afwijkende formaten gebruiken, klassieke macrofotografie.

De 85 mm lens

Panorama

Het ND filter

De telelens

De Telelens.

8 redenen om de stad in te gaan met een telelens.

Met een objectief met een lang brandpunt fotografeer en kijk je anders dan met een groothoek. Vooral in een stad kun je het ongewone in het alledaagse stadsleven op een creatieve manier naar voren halen.

Reden 1: Architectuur.

 

Architectuurfotografie geeft je frisse inspiratie om te experimenteren met compositie, de elementen van belichting, perspectief, framing, balans, symmetrie, lijnenspel, herhaling, etc. Vooral in de stad hoef je het niet ver te zoeken. Elk deel van de stad heeft zijn eigen stijl aan oude en nieuwe architectuur en de bereikbaarheid is dankzij het openbaar vervoer geen probleem. In de binnenstad vind je opties voor romantische platen van historische grachtenpanden bij verlichte kanalen en oude kerken, terwijl je buiten het centrum veel mogelijkheden treft voor het fotograferen van moderne architectuur en herhaling van vormen in de wolkenkrabbers en vreemdsoortige gebouwen. Maak daarbij ook eens gebruik van elementen in het beeld, zoals paden, hekken en bomen om de kijker het beeld in te trekken en een contrast tussen natuur en bebouwing te stellen.

Reden 2: Een telelens versterkt patronen.

 

Dankzij compressie, een bijzondere optische eigenschap van een lang brandpunt, lijkt een telelens de afstand tussen voor- en achtergrond te reduceren. Het lange brandpunt drukt als het ware de diepte in elkaar, waardoor alles dichter bij elkaar lijkt te staan. En dat werkt uitstekend om patronen mee te fotograferen. Ga eens op zoek naar patronen in gebouwen en maak gebruik van herhaling om een boodschap kracht bij te zetten via een abstract beeld van architectuur of een overvolle straat mensen. Met een telelens lijkt de straat al snel voller dan hij eigenlijk is. Hoe langer de brandpuntsafstand, hoe duidelijker het effect van compressie is. Heel bruikbaar bij een uitzicht over de stad (skyline) voor een voller straatbeeld, omdat de gebouwen dichter op elkaar lijken te staan.

Reden 3: Om een kader te vullen.

 

In de stad gebruik je de telelens als kader voor wat je ziet met eigen ogen. Een groot voordeel van het lange brandpunt, is de mogelijkheid om selecties te maken van wat je wilt laten zien. Fotografie is in zekere zin het tegenovergestelde van schilderkunst: Bij schilderkunst blijft de schilder penseelstreken zetten totdat hij vindt dat het schilderij af is. Zo beslist de schilder wat hij in zijn kader zet. De fotograaf beslist op zijn beurt wat hij weglaat uit een kader. Laat afleidende beeldelementen daarom weg door te bepalen wat je wl wilt laten zien. Laat bijvoorbeeld de zwerver zien, maar niet de parkeermeter.

Reden 4: Voor een zoektocht naar vergezichten.

 

Telelenzen hebben in de meeste gevallen minder last van vertekening dan hun groothoek-broers. Vooral wanneer je in de stad een vergezicht fotografeert met veel geometrische vormen, zie je dit voordeel. Rechte lijnen blijven recht. De grachten in de oudere Nederlandse steden lenen zich bijzonder goed voor het fotograferen van vergezichten. Ga eens op een brug staan in de Wallen of Jordaan en fotografeer in het verlengde van de gracht. De lijnen van de gracht geven zo extra aandacht aan de oude gebouwen aan het einde ervan.

Reden 5: Om je onderwerp te isoleren.

 

Lange brandpuntsafstanden hebben een bijkomend voordelig effect; een beperkte scherptediepte. Fotografeer maar eens hetzelfde onderwerp in hetzelfde kader met een groothoek bij F 4. Je zal zien dat er met de groothoek veel meer scherp is dan met de telelens.
Foto's met een beperkte scherptediepte krijgen een mooie gelaagdheid en het onderwerp spat ervan af, omdat het het enige is dat scherp is. De voor- en achtergrond blijven onscherp en highlights in de onscherpte worden mooi uitgedrukt in bokeh. Verschil of contrast in scherpte is een goede manier om aandacht te trekken, vooral in een omgeving als de grote stad, waarbij achtergronden vaak druk en afleidend werken.

Reden 6: De telelens brengt je onderwerp dichterbij.

 

Mogelijk de meest voordehand liggende tip die we kunnen geven is dat telelenzen het onderwerp vergroot weergeven. Zo kun je hetzelfde onderwerp van dichterbij weergeven. Ga eens naar het Leidseplein om mensen van een grote afstand te fotograferen. Zo kun je vanaf grote afstand onopgemerkt fotograferen. Met een kantelbaar scherm op de camera en liveview kun je jezelf helemaal gelukkig prijzen. Zo hoef je namelijk niet door de zoeker te kijken en kun je de camera laag houden. Schiet vanaf borst of buikhoogte voor nog een extra onopvallend postuur en kijk vanaf boven op het scherm neer. Vivian Maier, een straatfotografe uit de V.S., maakte vrijwel altijd foto's vanaf deze hoogte door op haar Rolleiflex neer te kijken.

Reden 7: Om stadsmensen te portretteren.

 

Het kan erg interessant zijn om ook hier meer van de omgeving te laten zien, de mensen die zich in de buurt van het gebouw bevinden kunnen iets van het doel en karakter van het gebouw aangeven. Starende toeristen, buurtbewoners die zich nergens iets van aantrekken en zakenlieden die de wereld naast hun baan vergeten. Telelens compressie is hierbij een uitstekende eigenschap om een gevoel van intimiteit tussen onderwerpen te creren, die eigenlijk ver van elkaar zijn verwijderd. Let alleen wel op de sluitertijd als je werkt vanuit de hand: Zorg dat deze altijd sneller dan 1/250 seconde is om beweging van de camera stil te leggen.

Reden 8: Om een verlaten stad te fotograferen.

 

Een gebrek aan mensen kan daarentegen ook iets over een omgeving zeggen. Misschien is het er niet pluis 's avonds. Of misschien leg je een 'vergeten' omgeving vast in een soort UrbEx setting. Andere delen van Amsterdam, zoals de Begijnhof nodigen uit om stil te zijn. Het drukke Amsterdam maakt in de binnentuin plaats voor een haast bovennatuurlijke rust. Zet ook eens een sterk ND-filter (grijsfilter) op de telelens en fotografeer vanaf statief. Het overvolle Rembrandtplein of de hectische Dam verandert met sluitertijden van enkele minuten in een zee van post-apocalyptische rust!