weebly statistics
foto evenementen elf fair nacht steden macro

A a d K a l i s v a a r t s F o t o s i t e

N e w a n d f r e s h l o o k

P h o t o g r a p h y

Stations

Tekstvak:

Copyright Aad Kalisvaart 2018

A a d K a l i s v a a r t s F o t o s i t e

P h o t o g r a p h y

Tekstvak: Tekstvak:

Stations.

Duivendrecht

Geldermalsen

 

 

De fotos zijn genomen op verschillende stations op de dag, in de avond en nacht waarbij getracht is om een speciale sfeer en snelheid weer te geven. Snelheid is vast te leggen door een lange sluitertijd te gebruiken waarbij wel een statief is gebruikt.

Station Geldermalsen.

Arnhem

Rotterdam

s-Hertogenbosch

Amsterdam Bijlmer ArenA

Station Geldermalsen.

Station Geldermalsen is een Nederlands spoorwegstation aan de spoorlijn Utrecht - Boxtel en de Betuwelijn. Om een eenvoudige overstap tussen deze spoorlijnen mogelijk te maken is het station gebouwd als eilandstation (het gebouw staat op een eilandperron). Doordat het stationsgebouw in het midden van het spooremplacement staat, is het alleen te bereiken via een voetgangersbrug. Tot februari 2011 was ook een voetgangerstunnel aanwezig. Het eerste station in Geldermalsen werd geopend op 1 november 1868, het huidige gebouw stamt uit 1886. Het huidige stationsgebouw is ontworpen door Marinus Antoine van Wadenoyen.

 

Nieuwe voetgangersbrug.

 

In februari 2011 werd op station Geldermalsen een nieuwe voetgangersbrug in gebruik genomen. Deze traverse verving de tunnel aan de oostzijde, die als sociaal onveilig getypeerd werd, en de oude, smalle brug aan de westzijde. De nieuwe brug, die zes miljoen euro kostte, is voorzien van liften zodat het station ook toegankelijk is voor mindervaliden. De eerder aanwezige voetgangerstunnel aan de oostzijde werd buiten gebruik gesteld en is niet meer toegankelijk. Deze voetgangersbrug wordt na 2021 vervangen door een voetgangerstunnel.

 

Toekomst.

Staatssecretaris Sharon Dijksma en de gemeente Geldermalsen hebben op 17 februari 2016 hun handtekening gezet onder de aanpassingen die nodig zijn voor Programma Hoogfreqent Spoorvervoer (PHS) in Geldermalsen. De belangrijkste aanpassing is de inrichting van een eigen spoor voor de treinen van de MerwedeLingelijn. Op deze manier hoeven treinen van de MerwedeLingelijn het overige treinverkeer niet te kruisen.

 

De huidige perrons langs de perronsporen 3 en 4 worden wat ingekort. Daarnaast worden er nieuwe perrons gerealiseerd langs de sporen 1, 6 en 7. Het perron langs spoor 7 zal gebruikt worden voor de MerwedeLingelijn. Ook wordt er een nieuwe tunnel onder het station gebouwd, ter vervanging van de huidige loopbrug. De loopbrug biedt onvoldoende capaciteit voor de voetgangersstromen die van het ene naar het andere perron moeten.

 

Het project PHS Geldermalsen omvat ook het realiseren van een derde spoor op de nabij gelegen Lingebrug. In Tricht, enkele honderden meters ten noorden van het station, worden twee overwegen gesloten. Ter vervanging hiervan worden er drie nieuwe onderdoorgangen onder het spoor door gerealiseerd. Een ter hoogte van de Lingedijk, een voetgangerstunnel ter hoogte van de Nieuwsteeg en een derde onderdoorgang voor de aan te leggen rondweg om Tricht.