weebly statistics
Paginatitel

A a d K a l i s v a a r t s F o t o s i t e

P h o t o g r a p h y

G R E E N L E A F

N e w a n d f r e s h l o o k

Copyright Aad Kalisvaart 2018

Stations.

Duivendrecht

Amsterdam Bijlmer Arena

De fotos zijn genomen op verschillende stations op de dag, in de avond en nacht waarbij getracht is om een speciale sfeer en snelheid weer te geven. Snelheid is vast te leggen door een lange sluitertijd te gebruiken waarbij wel een statief is gebruikt.

 

Veel mensen komen er elke dag, anderen hebben meer de voorkeur voor hun trouwe vierwieler. Toch is dat voor de chte fotograaf erg jammer! Hoewel je met de auto vaak een hoop vertraging en volgepropte treinen ontloopt, biedt de gemiddelde file je niet echt mooie fotomomenten. Hoe anders kan dat zijn voor een dagje met de trein.

 

Valkenburg.


Dit kasteelachtige station uit 1853 is het oudste, nog bestaande station van Nederland. Om het plaatje compleet te maken, rijdt de Zuid-Limburgse stoomtrein maatschappij (Z.L.S.M.) nog zeer regelmatig haar ritje van en naar dit station. Een uitstekende gelegenheid om dit prachtige station, samen met een klassieke stoomlocomotief, te fotograferen. Het station van Valkenburg werd gebouwd in opdracht van de Aken-Maastrichtsche Spoorweg-Maatschappij, die vanaf 1845 de spoorlijn Aken - Maastricht aanlegde, de eerste internationale treinverbinding van Nederland.
Het uit mergelblokken opgetrokken gebouw werd ontworpen door Jacobus Ensched in de stijl van de vroege Engelse neogotiek. Ensched liet zich inspireren door het paleis van koning Willem II in Tilburg. Het station werd geopend op 23 oktober 1853. In 1890 werden twee vrijstaande gebouwtjes aan de zijkanten gesloopt om plaats te maken voor zijvleugels, die aan het hoofdgebouw aansluiten.

 

Aanvankelijk lag het station aan de lijn Aken - Maastricht, later kreeg het aansluitingen naar Heerlen en Kerkrade (de zogenaamde 'Miljoenenlijn'). Alleen Heerlen Maastricht is nu nog in reguliere exploitatie. De stations Houthem-Sint Gerlach en Schin op Geul aan deze lijn behoren ook tot de gemeente Valkenburg aan de Geul.

Het gebouw is nog steeds als station in gebruik. In 2005 werd het enigszins vervallen station in oude staat teruggebracht. Van 2005 tot 2009 was het verhuurd aan onder andere een stationsrestauratie, een kiosk en een modeltreinenwinkel, en was er enige tijd een expositie over toeristisch Valkenburg, de Heuvellandlijn en de ZLSM ingericht. In de jaren daarna werden er incidenteel tentoonstellingen van lokale kunstenaar gehouden.

 

Arnhem Centraal.


Na oud komt natuurlijk nieuw en nieuw is dit mooie station zeker! Dit in 2015 opgeleverde gebouw, is een nieuwe parel van de Gelderse hoofdstad. Een zogenoemde klein-fles was de inspiratie voor het moderne ontwerp van dit station. Het kenmerk van de klein-fles is dat de fles geen duidelijk zichtbare binnen- of buitenkant heeft. Dit zorgt voor een ruimtelijk en helder gebouw. Reden genoeg om de groothoeklens niet te vergeten!.

 

Station Arnhem Centraal is het centraal station van de stad Arnhem, de hoofdstad van de Nederlandse provincie Gelderland. Het station is een belangrijk knooppunt in Oost-Nederland en in het spoorwegverkeer met Dsseldorf (D), Utrecht, Zwolle, Nijmegen, Tiel en de Achterhoek. Bovendien is het een overstapknooppunt voor het stads- en streekvervoer in het midden van Gelderland. Het huidige stationsgebouw is het vierde station op die plaats. Dit gebouw, naar ontwerp van Ben van Berkel, werd in 2015 opgeleverd. Arnhem Centraal was in 2016 met circa 40.000 in- en uitstappers van NS-treinen per dag (reizigers van andere spoorvervoerders niet meegerekend) in reizigersaantallen het 14de station van Nederland.

 

Rotterdam Centraal.


Met architectuur hebben ze wel wat in Rotterdam. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de Erasmusbrug of de Markthal. Waar de Rotterdammers nu ook trots op mogen zijn, is het nieuwe station dat in 2014 opgeleverd werd. Doordat de architect zich liet inspireren door een kas, geeft het station je een ruimtelijk gevoel. Waar dan de schans aan de voorkant vandaan komt, daar mag je zelf over fantaseren!

Station Rotterdam Centraal is het centraal station van Rotterdam. Het station verwerkt gemiddeld dagelijks 170.000 reizigers. Het huidige stationsgebouw, gelegen aan het Stationsplein, werd op 13 maart 2014 officieel geopend door koning Willem-Alexander. Het treinstation telt zeven perrons met dertien perronsporen en twee doorgaande sporen zonder perron, de sporen 5 en 10. Spoor 1 werd begin 2018 opgebroken met de verbreding van het zijperron langs het stationsgebouw tot aan het tot dan toe perronloze, doorgaande spoor 2.

 

Den Haag Hollands Spoor.


Dit station bezit samen met Baarn, Amsterdam Centraal, Apeldoorn, Den Haag Centraal en Vlissingen over een mooie wachtkamer voor de koning. Alhoewel we Willem en Maxima toch niet snel in de spits vinden, is het toch een leuk vertrek om te fotograferen. Station Den Haag HS (station Hollands Spoor) is het oudste station van Den Haag. De naam van het station is ontleend aan de vroegere Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). Het is het tweede hoofdstation van Den Haag en is in tegenstelling tot station Den Haag Centraal geen kopstation.

 

Alle treinen naar en van Rotterdam en verder stoppen er. Het station werd geopend in 1843 toen de Oude Lijn van de HIJSM vanuit Amsterdam van Leiden naar Den Haag werd doorgetrokken. In 1847 werd de lijn verlengd naar Rotterdam. Het station ligt in de Stationsbuurt, welke wijk zijn naam te danken heeft aan het station evenals het Stationsplein, dat dus niet bij het grotere Den Haag Centraal ligt. Met de term Hollands Spoor wordt dit station bedoeld, niet zozeer de spoorlijn of de voormalige spoorwegmaatschappij.

In 1870 opende de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij een tweede station voor de verbinding van Den Haag naar Gouda en Utrecht. Dit station kwam aan een andere zijde van het centrum te liggen.

Sindsdien bestaat de situatie dat Den Haag twee hoofdstations heeft: Hollands Spoor en Rhijnspoor (later Staatsspoor, thans Den Haag Centraal). De treinen van Amsterdam naar Rotterdam en verder, stoppen nog steeds op Den Haag HS en niet op Den Haag Centraal, omdat ze daar zouden moeten kopmaken. Dat deden alleen de nachttreinen. Deze stoppen sinds de dienstregeling van 2009 weer op station Den Haag HS, in plaats van de stop op station Den Haag Centraal.

 

Amsterdam Centraal.


Doen die twee statige torens jou ook zo aan een ander gebouw in Amsterdam denken? Dat kan! Dit station is het eerste Nederlandse station dat door een bekende ontwerper, genaamd Pierre Cuypers, is ontworpen. Pierre was ook de architect van het Rijksmuseum. Als je hier dan toch bent, neem dan ook eens een kijkje bij de fietsenstalling. De wirwar van stalen rossen is leuk om op de foto te zetten.

Station Amsterdam Centraal is het centraal station van de Nederlandse hoofdstad Amsterdam. Het is gebouwd tussen 1881 en 1889 naar ontwerp van P.J.H. Cuypers, A.L. van Gendt (stationsgebouw) en L.J. Eijmer (stationskap). Het station telt zes perrons die via drie dwarsgangen onder de 15 sporen (waarvan 11 perronsporen) bereikbaar zijn.

 

Dagelijks telt Amsterdam Centraal circa 160.000 in- en uitstappers, waarmee het na station Utrecht Centraal het drukste station van Nederland is. Reizigers kunnen gebruikmaken van treinen, metro's, trams, bussen en veren. Het station is gelegen op het aangeplempte Stationseiland in het IJ. In 1864 vroeg Johan Thorbecke, op dat moment de Minister van Binnenlandse Zaken, de Amsterdamse gemeenteraad om diens mening over een nieuw te bouwen Centraal Station in Amsterdam. Thorbecke noemde twee mogelijke locaties: de huidige (op een kunstmatig eiland in het Open Havenfront) en een andere in de buurt van het Leidseplein, nabij de voormalige Leidsepoort. Thorbecke had zelf een voorkeur voor de optie bij het Open Havenfront. De gemeente echter niet, vooral omdat de entree van de stad op die manier afgesloten zou worden van het IJ door de nieuw te bouwen spoorlijn en station. Uiteindelijk werd wel gekozen voor de locatie aan het Open Havenfront: de spoorweg zou ook gunstig zijn voor de scheepvaart en het goederenstation zou worden gebouwd bij de Stadsrietlanden, zodat er minder land aangeplempt hoefde te worden. Op 23 juni 1869 werd de huidige locatie door de gemeenteraad goedgekeurd.

 

Groningen.


Een gebouw waar de Groningers trots op zijn! De nummer n van Nederland is station Groningen. Als je dit station bezoekt, valt er genoeg te fotograferen. Neem bijvoorbeeld de prachtige, kleurrijke stationshal met haar sierlijke plafond. Als je dan toch helemaal in het hoge Noorden bent, fotografeer dan ook gelijk even het peerd van Ome Loeks voor het station. Omdat het station behoorlijk breed is neergezet, kan je het station ook mooi fotograferen vanaf het eilandje van het Groninger museum.

 

Station Groningen, plaatselijk bekend als het Hoofdstation, is het belangrijkste spoorwegstation in de stad Groningen. Het ligt aan de zuidkant van de binnenstad, net over het Verbindingskanaal. Het huidige stationsgebouw is het derde station van Groningen. Bij de opening van de spoorlijn naar Leeuwarden op 1 juni 1866 kwam een noodgebouw in gebruik, net buiten de toenmalige vesting. Na de opening van de lijn naar Winschoten Bad Nieuweschans in 1868 en naar Meppel Zwolle in 1870 kwam er in 1872 een echt station in gebruik. Dit stond op dezelfde plaats waar we het huidige gebouw vinden, dat ruim twintig jaar later werd gebouwd. Op 15 juni 1884 werd de spoorlijn naar Delfzijl geopend en op 16 augustus 1893 werd ook de verbinding naar Roodeschool in gebruik genomen.

 

Sindsdien is Groningen het belangrijkste spoorwegknooppunt van het noordoosten van Nederland. Naast de treinen van de bovengenoemde, nu nog bestaande spoorlijnen richting Leeuwarden, Bad Nieuweschans (met zijlijn naar Veendam, vroeger ook Stadskanaal en Ter Apel), Meppel-Zwolle-Randstad, Delfzijl en Roodeschool kwamen in het station Groningen in de eerste helft van de twintigste eeuw ook de reizigerstrams van de tramlijn Drachten - Groningen (1913-1948), de treinen van de Woldjerspoorlijn naar Delfzijl via de Woldstreek (1929-1941) en een beperkt aantal treinen van de spoorlijn naar Zoutkamp.

Geldermalsen

Arnhem

Rotterdam

s-Hertogenbosch