weebly statistics
foto evenementen elf fair nacht steden macro
Tekstvak: Tekstvak:

M a n u a l F o c u s

N e w a n d f r e s h l o o k

P h o t o g r a p h y

A a d K a l i s v a a r t

Tekstvak:
Tekstvak:  A    a    d      K    a    l    i    s    v    a    a    r    t 
Tekstvak:

HOOFDSTUKKEN

In het hoofdstuk Home zit een introductie.

In het hoofdstuk Lenzen en hulpstukken is opgenomen de gebruikte lenzen en de gebruikte nuttige hulpstukken en onderdelen welke zijn toegepast.

In het hoofdstuk Verschillende onderwerpen staan fotos van willekeurige onderwerpen, van zomaar in de stad, macro, zwart en wit, avond en nacht, landschap etc.

Tekstvak:

SMC PENTAX A 35-105 MM F3.5

Copyright Aad Kalisvaart 2018

P h o t o g r a p h y

M a n u a l F o c u s

Tekstvak: F    o    c    u    s 
Tekstvak:  M    a    n    u    a    l

In het hoofdstuk Evenementen staan fotos welke genomen op, Elf Fantasy Fair (verschillende jaren en plaatsen), Zomercarnaval etc.

In het hoofdstuk Cameras zit een overzicht van de gebruikte cameras en een verwijzing naar oude film toestellen.

In het hoofdstuk Tips staan over verschillende onderwerpen nuttige tips, toepassingen etc.

Tekstvak:

Beoordeling volgens het Pentaxforum

Opbouw

De Pentax A 35-105 f3.5 lens werd uitgebracht in 1984, terug in het oude troglodieten tijdperk, naar verluidt voordat camerafabrikanten wisten hoe zoomlens te maken. Tegenwoordig worden zoomlenzen gemaakt door computerontwerpen en worden de oude zoomlenzen geminacht. Zoals een professionele fotograaf zegt, zijn ze compleet "rotzooi." En om zeker te zijn, laten sommige van de oudere zoomlenmerken iets te wensen over. Ik heb ooit een fotoshoot uitgevoerd op een videoproductieset met een oude Canon Canon FD zoomlens met handmatige focus. De opnames waren bijna volledig geruneerd door ernstige flare-problemen.

 

Ik nam bijna dezelfde foto's met een oude Pentax prime lens en raakte helemaal geen problemen. Zoomlenzen bevatten meer elementen en zijn daarom vatbaarder voor overbelastingsproblemen. Dus oude zoomlenzen met inferieure coatings kunnen in feite "crap" zijn. Maar sinds Pentax een pionier was in de ontwikkeling van flare-resistentie via zijn SMC multi-coatings, hoe presteert een oude 15-element Pentax zoomlens op de huidige DSLR's? Is deze oude zoomlens niet veel meer dan het optische equivalent van "crap"? Of is het in staat tot grotere dingen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De A 35-105 was populair in zijn tijd. In een oude internetdiscussielijst van Pentax-fotografen eindigde de lens als tweede in een favoriete lenspeiling (achter de legendarische FA * 24/2). Toen het in 1984 werd uitgebracht, was het de beste Pentax-zoom in zijn assortiment, misschien wel de beste Pentax-zoom die tot dat moment was uitgebracht. Het kreeg al snel de reputatie dat het een 'stapel primeurs' was.

De lens, hoewel niet bijzonder groot, is zwaar. Hij weegt 615 gram - ongeveer hetzelfde als de DA * 16-50, een van de zwaardere DA-zoomlenzen van Pentax. Het bestaat uit een metalen vat gevuld met dik, zwaar glas. Het voelt substantieel wanneer het is bevestigd aan een camera.

Toen ik deze lens voor het eerst ontving en door de zoeker keek, zag ik dat het een ander soort lens was, in tegenstelling tot wat ik eerder had gebruikt. Dit is een lens met karakter - ongebruikelijk in een zoomlens, vooral in vergelijking met de topzooms van vandaag, die allemaal op een generieke manier uitstekend lijken. Dit wil niet zeggen dat het karakter van de A 35-105 helemaal prachtig is. Het heeft zijn eigenaardigheden. Het kan af en toe teleurstellen. Maar het is ook in staat om verbluffende afbeeldingen te produceren.

Ten eerste, in termen van scherpte: heeft de lens de scherpte van een prime? Nou ja, niet helemaal. Het is dichtbij, echter. Er zit echt wat scherpte in de lens. Het is niet altijd gemakkelijk om die scherpte uit te tekenen, maar het is er. Beschouw de volgende foto, genomen aan het brede uiteinde van de lens:

 

Scherpte is dus echt geen probleem. Zijn de huidige zoomlenzen scherper? Ja, de dure zijn scherper; maar niet veel scherper. Hoe zit het met de scherpte wijd open? Bij f3.5 behoudt het wat scherpte in het midden van de lens, maar verliest snel de resolutie richting de hoeken. Maar voor het isoleren van een onderwerp is dit nauwelijks een fout, zoals te zien is in de volgende twee afbeeldingen, beide opgenomen met f3.5. Als er een probleemopname wijd open is, heeft dit te maken met het minimale diafragma van f3.5:

 

Hoe zit het met kleurweergave? Wel, dat heeft nogal wat te maken met de coatings, en in een lens met 15 elementen uit de jaren tachtig kun je geen wonderen verwachten. Deze lens geeft kleuren niet zo goed weer als sommige van mijn andere Pentax-lenzen (allemaal oudere prime-lenzen met minder elementen of nieuwere lenzen met de nieuwste coatings). Toch is het redelijk goed; gewoon niet helemaal volgens de gebruikelijke hoge Pentax-normen. Dit komt tot uiting in een iets grotere neiging tot flare dan men gewoonlijk aantreft in Pentax SMC-lenzen, hoewel het nog steeds redelijk goed wordt gecontroleerd:

Beeldhoek APS-C

Beeldhoek Full-Frame

Scherpte

9.0

Aberraties

8.5

Bokeh

8.6

Behandeling

8.2

Waarde

9.6

Gemiddelde waardering

8.9

 

 

Gemiddelde prijs

115,00

Gewicht

615 gram

Filtermaat

67 mm

Minimale focus afstand

150 cm

Optische bouw

15 elementen in 13 groepen

Aantal diafragmabladen

6

Diafragma

F 3.5

Bouwjaar

1984 - 1989 (1988)

Diameter

70 mm

Interne filters

Nee

Lengte

98.0 mm

Beeldhoek APS-C (diag/horiz)

45-16 graden / 38-13 graden

Beeldhoek Full-Frame (diag/horiz)

63-23 graden / 52-19 graden

Vatting

Pentax K

Ingebouwde zonnekap

Nee