weebly statistics
foto evenementen elf fair nacht steden macro
Tekstvak: Tekstvak:

M a n u a l F o c u s

N e w a n d f r e s h l o o k

P h o t o g r a p h y

A a d K a l i s v a a r t

Tekstvak:
Tekstvak:  A    a    d      K    a    l    i    s    v    a    a    r    t 
Tekstvak:

HOOFDSTUKKEN

In het hoofdstuk Home zit een introductie.

In het hoofdstuk Lenzen en hulpstukken is opgenomen de gebruikte lenzen en de gebruikte nuttige hulpstukken en onderdelen welke zijn toegepast.

In het hoofdstuk Verschillende onderwerpen staan fotos van willekeurige onderwerpen, van zomaar in de stad, macro, zwart en wit, avond en nacht, landschap etc.

Tekstvak:

SMC PENTAX FA* 24 MM F2.0 (IF)

Copyright Aad Kalisvaart 2018

P h o t o g r a p h y

M a n u a l F o c u s

Tekstvak: F    o    c    u    s 
Tekstvak:  M    a    n    u    a    l

In het hoofdstuk Evenementen staan fotos welke genomen op, Elf Fantasy Fair (verschillende jaren en plaatsen), Zomercarnaval etc.

In het hoofdstuk Cameras zit een overzicht van de gebruikte cameras en een verwijzing naar oude film toestellen.

In het hoofdstuk Tips staan over verschillende onderwerpen nuttige tips, toepassingen etc.

Tekstvak:

Beoordeling volgens het Pentaxforum

Opbouw

De Pentax SMC-FA * 24 mm F / 2 AL [IF] is een andere vertegenwoordiger van de oude lensklasse van professionele kwaliteit. Typerend voor de FA * lenzen ontworpen tijdens het late film tijdperk, gebruikte Pentax een zilveren afwerking om ze te onderscheiden van de rest van de bende. De FA * 24mm F / 2 is in 2004 stopgezet, dus je zult het waarschijnlijk niet meer vinden in winkels die er zijn. Uiteraard is het een full-format lens en bij gebruik op de hedendaagse APS-C DSLR is zijn gezichtsveld gelijk aan ongeveer 36 mm - een gemiddelde groothoeklens.

De bouwkwaliteit van de lens is zeer goed met een buitenschaal van metaal. De focusring heeft een iets hogere wrijving en werkt alleen redelijk soepel en wordt niet gedempt. De FA * 24mm F / 2 heeft een focus-koppelingsmechanisme, zodat je van AF naar MF overschakelt door op de focusring te duwen / trekken - de implementatie op het geteste monster voelt een beetje plakkerig aan. Zoals vermeld in de naam van de lens, maakt deze gebruik van een interne [IF] -focusgroep, zodat deze de fysieke lengte niet wijzigt, ongeacht de focusinstelling, en het voorste element roteert niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De FA * 24mm F/ 2 heeft geen interne AF-motor en vertrouwt op een sleufschroef die door de camera wordt bediend, zodat AF-bewerkingen een matige mate van ruis genereren. De AF-snelheid is erg snel.

Allereerst is dit een FA * -lens en net als andere leden van de serie heeft hij een stevige volledig metalen constructie waardoor hij heel gemakkelijk vast te houden en te gebruiken is. De scherpstelklem optimaliseert de AF-snelheid en maakt handmatig scherpstellen kinderspel.

Ik kan niets negatiefs zeggen over de optische prestaties of fysieke constructie van deze lens, maar een ding dat me stoort, is de grote lenskap. Hoewel het de lens mooi doet lijken wanneer het is bevestigd, is het erg moeilijk om achteruit te monteren voor opslag, en dus is deze lens lastig te bewaren bij het verpakken voor langere ritten, vooral omdat de lens zelf in de meeste zakjes met kleine lenzen past, zonder kap. De FA* 24 mm/F2.0 is wel de snelste 24 mm lens die door Pentax is gemaakt.

In de jaren 70 en 80 van de twintigste eeuw - de gouden tijden van professionele fotografie met handmatige reflexcamera's met n lens - had elke zichzelf respecterende producent een lens met een brandpuntsafstand van 24 mm en F / 2.8 met een lichtere versie met F / 2 licht. Alleen Canon bood de FD-optiek 24 mm F / 1.4 met een asferische lens.

De tijden zijn veranderd en zoomlenzen van hoge kwaliteit zijn normaal geworden met een brandpuntbereik van 24-70 mm en f / 2.8, dus er zijn maar twee redenen om een ​​vaste brandpuntsafstand van 24 mm te produceren: F / 2.8 voor een klein formaat en betere vervormingscorrectie, en in de F / 1.4-versie met een veel beter diafragma dan de zoomlenzen (het verschil tussen f / 1.4 en f / 2.8 is 2 EV), zodat je kunt fotograferen met een lager omgevingslicht en beter vervagen achtergrond.

Daarom is het gebied van lenzen met F / 2 helderheid in het midden van deze twee waarden volledig naar beneden gebracht en in versies met zelf-focussering voor reflexcamera's kan slechts naar twee van dergelijke structuren worden verwezen: geproduceerd in 1991-2004 SMC Pentax-FA * 24 mm f / 2 AL [IF] en geproduceerd vanaf 2010 tot heden Sony Distagon T * 24 mm f / 2 ZA SSM. Bij Pentax betekent de ster een professionele lens, en bij Carl Zeiss-lenzen is de letter T met een asterisk het symbool van de beste anti-glare coatings.

Een paar woorden moeten eerst aan Pentax worden gegeven. Vanwege de moeilijke meanders van de geschiedenis is de situatie van gebruikers van dit systeem complex. Ze moesten heel lang op een full-frame DSLR wachten, en toen ze het zagen in de vorm van een uitstekend en innovatief K-1-model, ontbrak het aan hun moderne behoeften. Als de mythische MZ-D op de markt verscheen in overeenstemming met aankondigingen in 2001, zou het bedrijf waarschijnlijk doorgaan met de missie van het bouwen van full-frame optica met autofocus.

Deze camera op basis van het "analoge" MZ-S-model, dat bleef voor Pentax-fans die ernaar uitkijken in de sfeer van alleen een project gellustreerd in de vitrine op Photokina 2000, zou de eerste full-frame DSLR zijn, vr Kodak, Canon of Nikon.

Waarschijnlijk hebben de ingenieurs van Pentax echter begrepen dat de Philips-matrix met een resolutie van 6 miljoen pixels slecht is, zoals kon worden gezien toen Contax deze in het N Digital-model plaatste, dat een volledige storing had. Om deze reden nam Pentax 15 opeenvolgende jaren de tijd om een ​​full-frame camera te maken en produceerde in de tussentijd niet-framemodellen. Daarom, op enkele uitzonderingen na (zelfs zo uitstekend als de 3 lenzen van de Limited-serie), ontwikkelde het bedrijf op dat moment geen full-frame full-frame optica omdat het geen zin had. Dus de K-1 gebruiker die snakt naar autofocussering, moet in het verleden diep gaan op een reeks F- en FA-lenzen.

Mijn ontmoeting met de SMC Pentax-FA * 24 mm F / 2 AL-lens [IF] is een complexe zaak. Ik had hem nog nooit in mijn ogen gezien; toen ik erachter kwam dat het beschikbaar was, wilde ik deze lens echt testen. Met het in mijn hand vond ik het teleurstellend: het heeft een mat zilveren kleur, bekend van amateurlenzen, en luid, sterk reflecterend aan beide uiteinden van de afstandsschaal, schroevendraaieraandrijving.

Maar na een paar dagen communiceren met deze professionele Pentax-optiek, is de fascinatie voor de kwaliteit van de filosofie van de ingenieurs van het bedrijf teruggekomen, die bestaat uit het creren van compromisloze en vaak compromisloze apparatuur die - helaas - het gebrek aan vaardige marketing begeleidt om deze kwaliteit te verkopen klanten. Zo'n vlaggenschip voorbeeld was de Pentax LX - een corpus dat gemakkelijk kon concurreren met de Canon New F-1 of Nikon F3, naar mijn mening overtreffen beide rivalen, maar niet de reclame-ondersteuning die het verdiende.

SMC Pentax-FA * 24 mm F / 2 AL [IF] is ontworpen door Juna Hirakawa, als een van een reeks professionele FA-serie lenzen gemaakt aan het einde van het tijdperk van analoge spiegelreflexcamera's. Ander professioneel glas uit deze serie zijn:

 SMC Pentax-FA * 85mm F1.4 [IF]

 SMC Pentax-FA * 200mm F2.8 ED [IF]

 SMC Pentax-FA * 200mm F4 Macro ED [IF]

 SMC Pentax-FA * 300 mm F2.8 ED [IF]

 SMC Pentax-FA * 300 mm F4.5 ED [IF]

 SMC Pentax-FA * 400 mm F5.6 ED [IF]

 SMC Pentax-FA * 600 mm F4 ED [IF]

 SMC Pentax-FA * 28-70 mm F2.8 AL

 SMC Pentax-FA * 80-200 mm F2.8 ED [IF]

 SMC Pentax-FA * 250-600 mm F5.6 ED [IF]

Ze zijn allemaal zeldzaam, en sommige zijn echte witte raven. Een van hun karakteristieke kenmerken is een plaat met parameters en een optisch diagram op de lenscilinder. De lens heeft een stevige constructie van metaal en glas, maar is niet afgedicht tegen stof en vocht; plastic onderdelen zijn de diafragmaring en de zonneklep; je kunt hechten aan de andere. Het heeft een bizarre bajonetvatting, die me altijd veel moeite kostte, en de zilveren afwerking van het hoesmateriaal is erg gevoelig voor krassen. Ik hield niet van de covers.

Een ander controversieel element van het ontwerp is de scherpstelring, met name de manier om van automatische naar handmatige scherpstelling over te schakelen door de hele ring naar de achterkant van de lens te verplaatsen; dit is geen bijzonder handige oplossing (het was vergelijkbaar in Tokina's lenzen uit die tijd).

In de handmatige modus werkt de ring met een aangename weerstand die handig de actie van oudere handlenzen imiteert. De lens bestaat uit 11 lenzen in 9 groepen, waaronder een asferisch en een ED-glas, met een gewicht van 405 g, en meet 72,5 mm (diameter) x 65,5 mm (lengte). De diameter van het filterhulpstuk is 67 mm, en de 8-vleugelige opening werkt in het bereik van f / 2.0 - f / 22. Het plastic zonnevizier met symbool PH-RBB67.

Focus kan worden ingesteld vanaf 0,30 meter met een maximale reproductiefactor van 0,12x. KAF-bajonetvatting met zelf-focusserende aandrijving, gedragen door een motorkoppeling in het lichaam van een compatibele camera. Scherpstellen met de Pentax K-1 is erg snel, en het interne scherpstellingssysteem zorgt ervoor dat de lens niet van vorm verandert tijdens het opnieuw slijpen en de voorkant draait niet, waardoor het gemakkelijker te gebruiken is, bijvoorbeeld een polarisatiefilter. De ster in de Pentax lens-nomenclatuur staat voor de optica en de mechanica van de professionele klasse.

 

SMC Pentax-FA * 24 mm F / 2 AL [IF] is geproduceerd tussen 1991 en 2004. Hoewel het in termen van vignettering en tonvormige vervorming, is het goed om de Pentax te omlijnen. De lens is bestand tegen flare en ghosting - een bewijs van de kwaliteit. Pentax vertoont ook een uitstekend contrast. Het zwakste punt is de scherpte van de rand: het is vrij arm breed en het is goed opgenomen in het midden - wat redelijk is bij F / 2 en uitstekend al bij F / 2.8 - tot ongeveer F / 5.6. In het geval van de Pentax moet het het kennen en vakkundig gebruiken. In de buurt van volledige diafragmaopening werkt het in de reportage en portretten, waarbij centrale aandacht van belang is. In het bereik van F / 5.6-f / 11 is de kwaliteit uitstekend gebruikt in architectuur of landschapsfotografie. De lens werkt erg goed op de Pentax K-1, en hij kan meedoen met het drietal Limited Primes. Ik kan het aanbevelen aan K-1-gebruikers, maar het is niet eenvoudig om er een te vinden.

Interne focusScrewdrive AutofocusAutomatisch diafragma

Optisch schema van de lens
SMC Pentax-FA * 24 mm F / 2 AL [IF]
Groene kleur: asferische lens
olijfkleur: ED-glaslens

De ring op zijn plaats
automatische scherpstelling

De ring op zijn plaats
handmatige focus

Pentax K-1, SMC Pentax-FA * 24 mm F / 2 AL [IF]

Beeldhoek Full-Frame

Beeldhoek APS-C

Scherpte

9.0

Aberraties

8.3

Bokeh

9.0

Behandeling

8.9

Waarde

8.8

Gemiddelde waardering

9.23

 

 

Gemiddelde prijs

510,00

Gewicht

405 gram

Filtermaat

67 mm

Minimale focus afstand

30 cm

Optische bouw

11 elementen in 9 groepen

Aantal diafragmabladen

8

Diafragma

F 2.0 tot F 22.0

Bouwjaar

1991 - 2004 (1998)

Diameter

72.5 mm

Interne filters

Nee

Lengte

65.5 mm

Beeldhoek APS-C (diag/horiz)

62 graden / 53 graden

Beeldhoek Full-Frame (diag/horiz)

84 graden / 74 graden

Vatting

Pentax K

Ingebouwde zonnekap

Nee