De Pentax SMC FA * 80-200mm f / 2.8 [IF] ED maakt deel uit van de klassieke zilverkleurige lenslenserie van professionele kwaliteit, gemaakt door Pentax. De lens is in 2004 niet meer leverbaar en zal uiteindelijk worden vervangen door de nieuwe Pentax SMC DA * 50-135mm f / 2.8. Typerend voor lenzen van dit ontwerptijdperk is dat het een full-format lens is en bij gebruik op hedendaagse APS-C DSLR's zijn gezichtsveld gelijk is aan ongeveer 120-300 mm. Ten aanzien van de grote max. diafragma van f / 2.8 de typische toepassingen zijn portret- en persfotografie. Zoals verwacht is de bouwkwaliteit uitstekend dankzij een duurzame behuizing van metalen lenzen en nauwe toleranties. Pentax heeft een focus-koppelingsmechanisme ge mplementeerd, zodat je kunt wisselen tussen AF en handmatige scherpstelling door de brede rubberen scherpstelring in te drukken / te trekken (zonder dat je de AF-modus op de camera hoeft te schakelen).
In de handmatige modus werkt de focusring heel soepel. Het zoommechanisme is nogal ongebruikelijk u kunt kiezen tussen een gemotoriseerde (power-) zoomlens en een conventioneel zoomen (ook door op de zoomring te duwen / trekken). Het gebruik van de power-zoomfunctie voelt vreemd en niet overdreven nauwkeurig, maar het is hoe dan ook een strikt optionele functie.
Dankzij een speciale statiefbevestiging voelt de lens goed gebalanceerd wanneer hij op een statief wordt gebruikt. Het voorste element roteert niet, dus het gebruik van een polarisator is geen probleem. De FA * 80-200mm f / 2.8 heeft geen interne AF-motor en vertrouwt op een sleufschroef die door de camera wordt bediend. Dankzij een intern scherpstelsysteem en de ontkoppeling van focusring en AF-motor is de AF-snelheid erg hoog.
Vervorming
De FA * 80-200mm f / 2.8 produceert slechts een kleine mate van tonvormige vervorming bij 80 mm (~ 0,6%) en een lichte kussenvormige vervorming van 135 mm tot 200 mm. Dit is niet relevant voor het veld.
Vignettering
De FA * 80-200mm f / 2.8 is een full-format lens en bij gebruik op een APS-C DSLR kan het hier profiteren van een sweet spot-effect. Bij 80 mm en 135 mm is er bij f / 2.8 slechts een kleine mate van lichtafval, maar deze is iets meer uitgesproken bij 200 mm. Vanaf f / 4 is het probleem te verwaarlozen in veldomstandigheden.
MTF (resolutie)
De FA * 80-200mm f / 2.8 produceerde over het algemeen zeer goede resolutie resultaten in het lab. Bij 80 mm @ f / 2.8 is de middenprestatie zeer goed terwijl de randen enigszins zacht zijn. Op f / 4 bereikt het centrum uitstekende niveaus en verbetert de grenskwaliteit aanzienlijk. De grenzen bereiken hier echter niet hun topprestaties v r f / 8. Met 135 mm is de karakteristiek vrij gelijkaardig, maar de randkwaliteit begint al op een goed niveau bij f / 2.8. Bij 200 mm blijft de middenkarakteristiek intact, terwijl de randen op een zeer goed niveau liggen over het hele bereik van de geteste opening.
Chromatische aberraties (CA's)
Laterale chromatische aberraties (kleurschaduwen bij ruwe contrastovergangen) zijn minimaal en niet relevant voor het veld. De SMC Pentax-FA * 80-200 mm F2.8 ED [IF] is ontworpen door Juna Hirakawa, als een van een reeks professionele FA-serie lenzen gemaakt aan het einde van het tijdperk van analoge spiegelreflexcamera's. Ander professioneel glas uit deze serie zijn:
SMC Pentax-FA * 24mm F2.0 AL [IF]
SMC Pentax-FA * 85mm F1.4 [IF]
SMC Pentax-FA * 200mm F2.8 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 200mm F4 Macro ED [IF]
SMC Pentax-FA * 300 mm F2.8 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 300 mm F4.5 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 400 mm F5.6 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 600 mm F4 ED [IF]
SMC Pentax-FA * 28-70 mm F2.8 AL
SMC Pentax-FA * 250-600 mm F5.6 ED [IF]
Ze zijn allemaal zeldzaam, en sommige zijn echte witte raven. Een van hun karakteristieke kenmerken is een plaat met parameters en een optisch diagram op de lenscilinder. De lens heeft een stevige constructie van metaal en glas, maar is niet afgedicht tegen stof en vocht; plastic onderdelen zijn de diafragmaring en de zonneklep.